Hajóbemutató
Beneteau First 27.7
A Beneteau jelenleg öt családban forgalmazza hajóit. A legismertebb, Oceanis sorozatba tartoznak azok a kényelmes - elsősorban családi használatra szánt -, klasszikus cruiserek, amik annak idején megalapozták a Beneteau hírnevét. Ugyancsak nagy hagyományokra tekint vissza a First család, amelynek hajói egyaránt alkalmasak klub versenyekre és túrázásra. Ebbe a családba tartozik a most bemutatásra kerülő vitorlás is. A legújabb, idén bevezetett név a Cyclades. Ide tartoznak a jövő charter hajói. Jelenleg a cég zászlós hajója, a Beneteau 57-es, az egyetlen centrál cockpitos jacht a kínálatban. Az ötödik vonal a one design hajóké. Ide három típust sorolnak. Közéjük tartozik az ISAF által is elfogadott osztály, a Beneteau vagy más néven Platu 25-ös.
November 12-én reggel szikrázó napsütésre és erős szélre ébredtünk. Megfordult a fejemben a gondolat, hogy el kellene halasztani az aznapra tervezett tesztet, mert túl nagy a szél. Felhívtam Böröcz Pétert, aki a Marina Fuzfő vezetője. Ô is hasonló véleményen volt. Belenyugodva a döntésbe elkezdtem keresni egy megfelelőbb napot a met.hu-n. Szembesülnöm kellett a ténnyel, hogyha ezen a napon nem vitorlázunk, akkor legalább egy hétig nem fogunk. A következő napokra havazást és mínuszokat ígért a meteorológia. Újabb egyeztetés után elindultunk a Balatonra.
Érkezésünkkor már bemelegített motorral fogadtak bennünket. Fantasztikus idő volt, bár a hőmérő alig mutatott többet egy foknál. Király Zsolt és Kirchkeszner Péter voltak a vitorlázó társaim. Egyetértettünk abban, hogy két sor reffet húzunk. A kiállás egyszerű volt. A First hatalmas helyen állt, kényelmesen elfértünk.
|
|
Tizennégy lóerős motorunk kellően fürgén hajtotta a hajót. Északi szél fújt. Már a kikötő előtt tarajosak voltak a hullámok, pedig nagyon közel az északi part. Felszereltünk. A srácok ebben a nagy szélben is stabilan mozogtak a fedélzeten. A kétsoros korlát biztonságosan magas. A legtöbb dolog kezelhető a cockpitból, de a lasy-jack kinyitásához fel kell lépni a kabintetőre. Később, a lee oldalon Zsolt meghúzta a génua trimm zsinórját. A nagyvitorlát direkt- és finomállítóval is felszerelték. A leekocsi egészen a hajó végén van. Erre került a direktállító csiga és klemm. Magyarul, hátulról kell húzni a nagyschottot. A finomállító klemmje kényelmesen, kicsit a kormányos előtt van a hajó mindkét oldalán. A kormány függesztett, ezért - illetve a leekocsi miatt - a kormányrúdnak nincs hely a hátsó pad fölött, így alatta vezették előre. Nem bajlódtak a megformázásával, egyenes rúd jön fel ferdén a deck magasságáig. Meg kell tanulni a kormány mozgását, mert egy kicsit más a geometriája a megszokottnál. Az achterstág két kis polcra van szerelve a hajófar mögött. No, lassan túljutunk a hajó különös, de jól használható szerelvényein.
|
|
|
|
A terveket az Open 60-asok révén világhírűvé vált Group Finot készítette. A hajótest hátul szokatlanul széles. Az orr egyenes, a testhossz és a vízvonalhossz azonos. Kimondottan siklásra termett, szép forma. Sajnos a tömege miatt mégsem számít igazi sikló hajónak a Balatonon. A youtube-on láttam egy videót, amit az óceánon vettek fel. Ott ez a hajó szépen siklik 15 csomós sebességgel gennaker alatt. A tengeren általában minden hajó gyorsabb, mivel a tengervíz sűrűsége mintegy 2,5 százalékkal több az édesvízénél. Ez nem tűnik soknak, de mégis érezhető sebességnövekedést jelent. A hullámok terjedési sebessége a vízmélység függvénye, így belátható, hogy a tengereken sokkal gyorsabban haladnak a hullámok mint a Balatonon. E két dolog már jelentős sebesség növekedést eredményez. A hajó nem éri utol a lassú hullámokat, mint a Balatonon, nem akad meg bennük minduntalan, hanem gyönyörűen siklik a roppant hullám hátán és szépen gyorsul közben.
|
|
|
Azért mi is felkavartuk a vizet a kikötő előtt. Teljes fockkal és két sorral csökkentett nagyvitorlával bőszélben és félszélben éppen bírtuk a szelet. Időnként rá kellett dobni a grószra. Cirkálva sok volt a vitorla, de a nagyvitorlát lobogtatva korrekt sebességgel haladhattunk. A cockpit kényelmes, bőségesen elfértünk benne hárman, maradt még hely újabb versenyzőtársak fogadására. A kajütben hasonló a helyzet. A lejárattól jobbra nyílik a fürdőszoba, balra a hátsó kabin. Ezen az oldalon van a konyha, szembe vele a pilotasztal. Érdekes, hogy a pilotasztal mellett van a hűtőt. A szalonban két ágy van párhuzamosan, köztük a megszokott lehajtható asztal. Az orrkabinnak nincs ajtaja, függönnyel lehet elválasztani a szalontól. A berendezés világos, sok a műanyag. A hangulata fiatalos, vidám, kellemes. Összesen hat fő aludhat a hajón.
A First 27.7-es stabil, erős vitorlás hajó, amely a megszokottnál sportosabb kialakításával és egy-két érdekes szerelvényével tűnik ki. A megmunkálás minősége a Beneteautól megszokott magas színvonalú. Felhúzható kiellel szerelt változata egészen kis vizű - 70 centis - kikötőkben is parkolhat. Az ilyen hajónak a kormánya is felhúzható. Kitűnően használható az óceánokon és természetesen a Balatonon is.
Technikai adatok |
Teljes hossz (m): |
8,60 |
Test hossz (m): |
8,30 |
Vízvonal hossz (m): |
8,30 |
Szélesség (m): |
3,00 |
Merülés lift kiellel (m): |
0,62–2,15 |
Merülés fix kiellel (m): |
1,80 |
Tömege lift kiellel (kg): |
2795 |
Tömege fix kiellel (kg): |
2995 |
Nagyvitorla (m2): |
27,80 |
Génua (m2): |
21 |
Spinnaker (m2): |
60 |
Üzemanyagtartály (l): |
30 |
Víztartály (l): |
50 |
Motor (LE): 14 |
LE |
Tervezte: |
Finot Group |
Kategória 6 fővel: |
B |
|
|
L. F., fotó: Szekeres
|